23.10.2023

viestintämarkkinointi

Vieraskynä: Harjoittelija markkinointimaailmassa - osa 1

Harjoittelija markkinointimaailmassa -blogissa pääset seuraamaan uuden harkkarin Annan matkaa markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijaksi!

Harjoittelija markkinointimaailmassa -blogissa pääset seuraamaan ammatillista kasvuani digimarkkinoijaksi! Odotan innolla kehittymistäni journalismin ammattilaisesta myös markkinointiviestinnän osaajaksi. Työharjoitteluni aikana jaan ajatuksiani esim. markkinoinnista, oppimastani ja kevytyrittäjänä toimimisesta. Mars matkaan!

Matka markkinoinnin pariin ja odotuksia harjoittelulle

Olen tehnyt vuosien lehtitoimittajan uran, jonka jälkeen lähdin kokeilemaan siipiäni järjestöviestintään. Minulle avautui täysin uusi viestinnällinen maailma, jonne halusin sukeltaa syvemmälle. Niinpä osallistuin viime keväänä 5 kuukauden mittaiseen digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelmaan, jossa tein harjoittelua tukkuverkkokaupan parissa. Hurahdin digimarkkinointiin niin kovin, että halusin syventää osaamistani alalla. Syksyn alussa aloitin Salon seudun ammattiopistossa liiketoiminnan ammattitutkinnon suorittamisen digimarkkinoinnin koulutusalalla. Super!

Seuraava tehtäväni oli etsiä työharjoittelupaikka. Viestintä Ruuti oli mielessäni päällimmäisenä, sillä olin osallistunut Riinan Eduhousen koulutuksiin keväällä ja inspiroitunut Riinan ammattitaidosta. Saimme sovittua Riinan kanssa yhteistyösopimuksen, ja minusta tuli Viestintä Ruutin harjoittelija. Hurraa!

Odotan tältä harjoittelulta paljon. Tiedän, että ruudinkestävänä ammattilaisena Riina on loistava opettaja. Joten odotan siis muun muassa uuden oppimista, erityisesti Riinan opissa kasvamista ja kehittymistä, työn imua, inspiroivia työjuttuja ja verkostojen kasvua. Tavoitteenani on löytää omat vahvuuteni ja lempparijuttuni digimarkkinoinnin ihmeellisessä maailmassa.

Pohdintaa markkinoinnista, viestinnästä ja myynnistä

Markkinointi, viestintä ja myynti kulkevat pitkälti käsi kädessä. Yritysmaailmassa ulkoisella viestinnällä on valtava rooli esimerkiksi yrityksen brändin ja tunnettuuden muodostumisessa ja näin ollen ulkoisella viestinnällä on vaikutusta myös yrityksen myyntiin. Jos yritys toimisi ilman digitaalista mainontaa, yritys ei käyttäisi kaikkea potentiaaliaan saadakseen lisää myyntiä. Digitaalinen markkinointi on ennen kaikkea rohkeutta yrittää, testata ja kokeilla erilaisia juttuja sekä oppia erehdyksistä. Täytyy uskoa tosissaan luovuuden ja datan liittoon, jotta tekeminen on tavoitteellista.

Vaikka lehtitoimittajan töistä on jo aikaa, sisälläni elää edelleen pieni tiedonnälkäinen journalisti ja katson maailmaa journalistisesta näkövinkkelistä. Kun lehtiuutista kirjoitetaan, niin kysytään kysymykset: kuka, mitä, miksi, milloin ja miten. Tätä perusperiaatetta hiukan sovellettuna käytetään myös monessa markkinointiviestinnän konseptissa. Markkinointiviestinnän teksteissäkin on esimerkiksi tärkeää olla selkeä, loogisesti etenevä ja mukaansatempaava rakenne.

Tavoitteiden kautta voittoon

Mielestäni markkinoinnissa asiakkaalle tärkeintä on markkinoinnin tavoitteiden toteutuminen. Markkinoinnin tekijän on kuultava ja ymmärrettävä asiakkaan tavoitteet prikulleen ja osattava myös tarjota uusia näkemyksiä. Jos asiakas haluaa lisätä myyntiä tietyn verran, ja hän saa markkinoinnin kulut vähennettynä sen verran tuottoa tai vielä enemmän, asiakas on tyytyväinen. Jos asiakas haluaa saada markkinoinnin avulla tunnettuutta tietyn verran, ja hän saa sitä sovitun verran, on hän tyytyväinen. Rahallisen tavoitteen toteutumista on tietysti helpompi tarkastella, mutta hyvällä viestinnällä asiakkaan kanssa päästään projektin alussa yhteisymmärrykseen siitä, mikä on sopivan verran tunnettuutta. Aina tämä ei kuitenkaan ole näin mustavalkoista, mutta loistavilla viestintätaidoilla selvitään siitäkin.

Omaa urapolkua rakentamassa

Olen aina rakastanut kirjoittamista. Haluan siksi tehdä viestintää työkseni. Olen myös innostunut markkinoinnista, koska se on osaksi viestintää. Markkinointi on luova ala ja olen luova ihminen, joten koen, että olen juuri omassa paikassani tällä hetkellä.

Olen vasta urani alussa, mutta minua totta kai mietityttää yrittäjyyden mahdollisuus. Yrittäjyys tuntuu samalla niin pelottavalta, mutta silti se voisi olla juuri minua.

Riinan uratarina antaa kyllä uskoa siihen, että mikä vain on mahdollista ja innostaa minuakin kohti yrittäjyyttä. Ihailen Riinaa ammattilaisena ja ihmisenä. Silti en koe, että ainakaan lähitulevaisuudessa haluaisin perustaa toiminimeä. Minua jarruttelee se, että en halua koko elämäni muodostuvan työksi. Minulla on myös oma pieni perhe elätettävänä, ja palkkatöissä tämä olisi niin paljon turvallisempaa.

Kevytyrittäjyys on hyvä vaihtoehto nyt. Minun ei tarvitse miettiä yrittäjän vastuita eikä velvollisuuksia vaan voin keskittyä nimenomaan luomaan ammatillista pohjaa uralleni, olemaan äiti – ja tietenkin olemaan minä.

Nyt ei onneksi tarvitse tehdä mitään päätöksiä tulevaisuuden suhteen, vaan upea matka Riinan kanssa voi alkaa!

-Anna Parviainen, digimarkkinoinnin opiskelija, Salon seudun ammattiopisto

Lisää aiheesta

Logo

Viestintä Ruuti Oy

y-tunnus 3258009-7
riina.kruut[at]viestintaruuti.fi
+358 40 7773392

Seuraa somessa