02.01.2025

ruudinkeksijätarinallistaminensisältömarkkinointi

Vieraskynä: Markkinointiharjoittelijan päiväkirja – osa 1

Markkinointiharjoittelijan Päiväkirja -blogissa pääset sukeltamaan arkeeni Viestintä Ruutin harjoittelijana ja seuraamaan kasvutarinaani matkalla kohti markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisuutta. Blogissa jaan oivalluksia, oppimiani taitoja sekä käytännön kokemuksia matkani varrelta. Lähde mukaan seuraamaan, kuinka harjoittelijan kynästä syntyy tulevaisuuden tarinoita!

Matkani markkinoinnin maailmaan

Työskentelin asiakaspalvelutehtävissä ravintola-alalla ennen kuin aloitin liiketalouden opintoni LAB-ammattikorkeakoulussa syksyllä 2022. Pidin työskentelystä ihmisten parissa ja siitä, että sain ratkaista asiakkaiden ongelmia sekä auttaa heitä löytämään tarpeisiinsa sopivia ratkaisuja.

Vielä ensimmäisenä opiskeluvuonna minulla ei ollut selkeää kuvaa siitä, mihin haluaisin opinnoissani erikoistua. Toisen vuoden syksyllä valinnaiset opintoni painottuivat esihenkilötyöhön ja HR:n pariin. Se ei kuitenkaan tuntunut omalta jutultani, vaikka se kehitti minua ammatillisesti todella paljon. Keväällä törmäsin Instagramissa koulumme opiskelijoille suunnatun digimarkkinointitoimiston Labticin opintoihin. Kurssikuvaukset ja mahdollisuus oppia oikeiden asiakasprojektien kautta saivat minut innostumaan, ja niinpä ilmoittauduin mukaan Labticin toimintaan.

Asiakaspalvelutaidot hyödyksi markkinoinnissa

Labticissa viettämäni aika syvensi osaamistani markkinoinnin eri osa-alueilla ja vahvisti ymmärrystäni siitä, mitä markkinointi todellisuudessa on: asiakkaiden ongelmien ja tarpeiden ymmärtämistä, auttamista ja luottamuksen rakentamista. Siellä huomasin, että aiemmasta kokemuksestani asiakaspalvelussa oli paljon hyötyä myös markkinoinnin parissa.

Asiakaspalvelutaidoistani, kuten vuorovaikutuskyvystä, kuuntelutaidosta ja ongelmanratkaisukyvystä, on ollut suurta apua markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä. Kyky motivoida asiakkaita ja rakentaa luottamusta sopii erinomaisesti myös sisältömarkkinointiin ja asiakasviestinnän pariin. Tämän lisäksi kokemus selkeästä kommunikoinnista ja tilanteiden hallinnasta auttaa kohtaamaan eri asiakkaita itsevarmasti ja tavoitteellisesti.

Ensiaskeleet Viestintä Ruutilla

Kuulin Viestintä Ruutin nimen ensimmäistä kertaa Labtic-opintojeni yhteydessä. Riina vieraili Labticin toimistolla luennoimassa markkinoinnista ja yrittäjyydestä. Valitettavasti olin tuolloin itse estynyt osallistumasta luennolle, mutta nimi jäi silti mieleeni. Kun oli aika etsiä harjoittelupaikkaa, lähetin Riinalle viestiä, ja nyt olen tässä, jakamassa ajatuksiani teille tämän blogin kautta.

Ensimmäiset viikot ovat menneet perehtyessä Viestintä Ruutin toimintatapoihin sekä asiakkuuksiin. Olen päässyt tekemään monipuolisia tehtäviä, kuten sisällöntuotantoa yrityksen someen ja verkkosivuille sekä erilaisia viestintätoimiston avustavia tehtäviä. Olen päässyt myös astumaan epämukavuusalueelleni ja kohtaamaan oman kamerakammoni somesisältöä kuvatessani.

Odotukseni harjoittelulle ja tulevaisuuden työuralle

Harjoittelun aikana haluan syventää osaamistani jatkuvassa markkinoinnissa, eli prosessissa, jolla asiakasviestintää ja yrityksen näkyvyyttä pidetään elävänä. Haluan oppia, miten brändiä rakennetaan suunnitelmallisesti ja asiakaslähtöisesti sekä tuoda rohkeammin esiin omia ideoitani.

Tulevaisuudessa näen itseni työskentelemässä markkinoinnin ja viestinnän parissa. Sisältömarkkinointi, tarinallistaminen ja strateginen suunnittelu kiinnostavat minua, ja Viestintä Ruutin kaltainen inspiroiva työympäristö tarjoaa loistavan kasvualustan tälle kehitykselle.

Kaikki aiemmat kokemukseni ovat osa ammattitaidon rakentumista, ja nyt Viestintä Ruutilla otan seuraavia askeleita kohti ammatillista asiantuntijuutta. On mielenkiintoista seurata, miten eri taustat ja opit nivoutuvat yhteen ja tukevat kasvua markkinoinnin ammattilaiseksi.

-Jere Suur-Näkki, markkinoinnin opiskelija, LAB-ammattikorkeakoulu

Lisää aiheesta

Logo

Viestintä Ruuti Oy

y-tunnus 3258009-7
riina.kruut[at]viestintaruuti.fi
+358 40 7773392

Seuraa somessa