Olitpa sitten markkinoinnin ja viestinnän alaa opiskeleva, alalla työskentelevä tai vain aiheesta kiinnostunut, Ruutitynnyristä ammennat vastauksia yleisiin markkinoinnin ja viestinnän kysymyksiin. Jos mielessäsi on kysymys, johon et löydä vastausta, laita meille viestiä somessa – kirjoitamme aiheesta mielellämme!
4P-malli on klassinen markkinointiteoria, joka kattaa markkinoinnin
kilpailukeinot neljän P-kirjaimen mukaisesti:
1. Product (tuote) viittaa yrityksen tarjoamaan tuotteeseen tai palveluun.
On olennaista, että tuote vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja erottuu
kilpailijoista. Tuotteen kehitys, design ja laatu ovat tässä keskeisiä
tekijöitä.
2. Price (hinta) määrittelee, kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita
maksamaan tuotteesta. Hinnan asettamisessa on löydettävä tasapaino,
joka kattaa kustannukset ja houkuttelee asiakkaita. Hintaan vaikuttavia
tekijöitä ovat tuotteen arvo, kilpailutilanne ja markkinoiden yleinen
hintataso.
3. Place (paikka) tarkoittaa sitä, missä ja miten tuote on saatavilla
asiakkaille. Jakelukanavien valinta on tärkeää, olipa kyseessä fyysinen
kauppa, verkkokauppa tai molemmat. Tavoitteena on tehdä tuotteesta
helposti saavutettava.
4. Promotion (promootio) sisältää kaikki markkinointiviestinnän keinot,
joilla yritys viestii tuotteestaan ja houkuttelee asiakkaita. Tähän kuuluu
mainonta, PR, myynninedistäminen ja digitaalinen markkinointi. Tehokas
viestintä luo tietoisuutta, herättää kiinnostusta ja ohjaa ostoaikeita.
Myöhemmin 4P-malliin lisättiin elementtejä, jotka kuvastavat paremmin
palvelumarkkinointia:
5. People (asiakkaat ja henkilöstö) korostaa ihmisten merkitystä
markkinoinnissa. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja henkilöstön
osaamisen kehittäminen ovat keskeisiä asioita hyvän palvelukokemuksen
luomisessa.
6. Process (toimintatavat) kattaa yrityksen sisäiset prosessit ja
menettelytavat, jotka vaikuttavat tuotteen tai palvelun toimitukseen.
Hyvin suunnitellut prosessit varmistavat laadukkaan ja yhtenäisen
palvelun. Arvot, missio ja visio ohjaavat yrityksen toimintaa ja auttavat
luomaan brändimielikuvaa.
7. Physical evidence (toimintaympäristö) käsittää kaiken sen, mitä
asiakkaasi näkevät ollessaan vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa.
Tämä sisältää ympäristön jossa tarjoat tuotteesi tai palvelusi (oli se sitten
fyysinen tai online-ympäristö), logon, pakkausten ulkoasun, sosiaalisen
median läsnäolon ja paljon muuta.
Lisäsimme joukkoon vielä yhden tärkeän elementin:
8. Planning (suunnittelu) korostaa hyvän suunnittelun ja päivittyvän
julkaisusuunnitelman merkitystä sisältömarkkinoinnissa. Markkinointia ei
kannata suunnitella pelkästään vuosikellon perusteella, vaan on
huomioitava mitä asiakkaat haluavat nähdä feedeillään ja lukea
sähköposteistaan.