Olitpa sitten markkinoinnin ja viestinnän alaa opiskeleva, alalla työskentelevä tai vain aiheesta kiinnostunut, Ruutitynnyristä ammennat vastauksia yleisiin markkinoinnin ja viestinnän kysymyksiin. Jos mielessäsi on kysymys, johon et löydä vastausta, laita meille viestiä somessa – kirjoitamme aiheesta mielellämme!
Vuosi 2024 on tuonut merkittäviä muutoksia sosiaalisen median kentälle, mikä näkyy erityisesti videoiden suosion räjähdysmäisessä kasvussa. Lyhyet videot ja live-lähetykset hallitsevat somefeedejä, ja suomalaiset ovat entistä enemmän ottaneet omakseen Youtuben. Nuoret käyttäjät ovat vahvasti läsnä Instagramissa, Snapchatissa ja TikTokissa. Samalla LinkedIn on vakiinnuttanut asemansa työmarkkinoilla ja henkilöbrändäyksessä, ja uutiskirjeominaisuus on tuonut alustalle uusia ulottuvuuksia. Snapchat puolestaan hyödyntää lisätyn todellisuuden teknologiaa, ja tulevaisuudessa odotetaan kaiken kaikkiaan enemmän interaktiivista somemarkkinointia.
Vaikuttajamarkkinoinnissa korostuvat arvot ja vastuullisuus, ja mikro- ja nanovaikuttajat tarjoavat entistä aidompaa sisältöä. Brändit keskittyvät yhä enemmän kestävään kehitykseen ja sosiaalisiin kysymyksiin. Vuosi 2024 sosiaalisessa mediassa on visuaalisempi ja vuorovaikutteisempi, ja teknologian kehitys mahdollistaa entistä personoidumpia kokemuksia. Sisällöiltä odotetaan ennen kaikkea inhimillisyyttä ja samaistumispintaa, vastapainona digitalisoitumiselle.